23 maart 2016

Eerste spinsel

Om mijn spinnewiel uit te proberen heb ik allerlei soorten wol gesponnen met verschillende instellingen om te kijken wat er gebeurd.
Bij dit spinnewiel zitten twee zogenaamde poelies die de vlucht (dat ding met de haakjes) sneller of langzamer laat draaien. Ook de trek (hoe snel de draad  naar binnen wordt getrokken) moet goed geregeld worden.
Op de spoel zat na een paar dagen dus een ratjetoe van spinsels. Daar achteraan heb ik een groot stuk paars (merino lontwol) gesponnen en daarna een groot stuk oranje (ook merino lontwol, in vier verschillende tinten).
Het paars en oranje heb ik tot een bol gewonden en dit getwijnd met de rest op de spoel. En dat is mooi geworden!
En hier als streng na het wassen is de twist mooi verdeeld en is het garen best regelmatig geworden. Het is ongeveer 180 meter. Nu nog bedenken wat ik ervan ga maken.

Vrolijk groet,
Karen

7 opmerkingen: